Hozzászoktunk, hogy a pedagógus a tudás birtokosa, akinek az a dolga, hogy ezt a tudást átadja. Erre készíti fel a leendő pedagógusokat az egyetem is: a frontális tudásátadásra. Ahhoz már kevésbé kapnak hatékony eszközöket, hogyan bánjanak az osztállyal, mint közösséggel. Ami a felnőtteknek a munkahely, az a gyerekeknek az iskola: reggel elmennek oda és a legtöbb esetben csak délután jönnek haza. Vagyis az aktív napi idejüknek – az alvást leszámítva – csaknem kétharmadát az iskolában töltik. Ezért a szociális interakcióik legnagyobb részét az iskolában élik át. Teljesen természetes, hogy ezek között megjelennek a konfliktusok is. Nem az a kérdés, hogy a gyerekek és fiatalok kortárs csoportjaiban bántják-e egymást, hanem hogy mi felnőttek hogyan reagálunk minderre, illetve miként dolgozzuk fel a történteket. Képesek vagyunk-e a gyerekekben megoldási rutinokat kialakítani az ilyen helyzetekre. Amennyiben a felnőttek – pedagógusok és szülők – nem megfelelően viszonyulnak ezekhez a konfrontációkhoz, elmérgesedhetnek és bántalmazássá is fajulhatnak.
Az iskolai zaklatás számtalan gyerek és fiatal életének megkeserítője. Egy-egy bántalmazás napvilágra kerülésénél a hibáztatás, a büntetés fegyverével élünk, mivel úgy érezzük, ezen kívül nincsenek eszközeink. Holott szükség lenne eszközökre a pedagógusok, a szülők és a gyerekek számára egyaránt. Ezt a hiányt kívánjuk betölteni a Bántalmazásmentes övezet projekt megvalósításával, az INTERREG támogatásával, amelyben rajtunk kívül két szlovákiai szervezet vesz részt. A partnerintézmények közötti együttműködés az egyes intézmények tudásának megosztását és bővítését teszi lehetővé.
A projektnek három fontos sajátossága van:
A projekt módszereiről és eredményeiről szakmai anyagok készülnek: tanári és szülői kézikönyv, valamint jó gyakorlatok gyűjteménye, melyeket közzéteszünk a honlapunkon.
A Program az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program keretén belül valósul meg.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap (European Regional Development Fund – ERDF) társfinanszírozásával valósul meg.
A projekt kódja: SKHU/1902/4. 1/105
A projekt kezdete: 2020. október 1.
A projekt vége: 2022. január 31.
A projekt futamideje: 16 hónap
Partnerek:
Inštitút pre inováciu vzdelávania n.o. (Szlovákia, koordinátor)
TANDEM n.o. (Szlovákia)
Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány (Magyarország)
ERDF támogatás összege:
Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány: 54 306,50 EUR
Inštitút pre inováciu vzdelávania n.o.: 56 992,50 EUR
TANDEM n.o.: 55 326,50 EUR
European Regional Development Fund
www.skhu.eu
Európai Regionális Fejlesztési Alap
www.skhu.eu
© 2024 Rogers Foundation for Person-Centered Education. All rights reserved! | Privacy Policy (HU) | Süti beállítások