Projektek
Reziliencia fejlesztése az iskolában – pedagógusképzések Magyarország területén
A projekten belül fő tevékenységként összesen 10 db, egyenként 30 órás pedagógusképzést bonyolítottunk le három helyszínen: Budapesten, Szegeden és Veszprémben.
‘Az érzelmi intelligencia fejlesztése élményközpontú pedagógiai módszerekkel az általános és középiskolában‘ című, akkreditált képzésünkből ötöt tartottunk meg, amelynek célja a pedagógusok érzelmi neveléssel kapcsolatos szakmai ismereteinek a bővítése, az érzelmi intelligencia fejlesztés prevenciós szerepének a felismerése az olyan iskolai nehézségeknél, mint amilyen a gátlásos és szorongó viselkedés, a figyelem – és motivációhiány, a rendbontó viselkedés, vagy a droghasználat, alkoholfogyasztás, evészavarok, kicsapongó szexuális viselkedés, iskolai zaklatás és korai iskolaelhagyás. Emellett a képzés célja egy osztálytermi környezetre adaptált egyszerű játék-és gyakorlatcsomag alkalmazásának az elsajátítása. (Nyilvántartási szám: A/8978/2018)
A speciálisabb reziliencia-fejlesztés céljából mindhárom helyszínen 1-1 30 órás képzést tartottunk ‘A korai iskolaelhagyás megelőzése, a megbirkózás képességének fejlesztése – reziliencia-fejlesztés alapozó képzés -, drámával és játékkal általános és középiskolában‘ képzésünkből, amelyben a Gdasnki Egyetemmel és a Gloucestershire-i Egyetemmel közösen Erasmus+ projekt keretében kidolgozott ARTPAD módszertan alapjait tanulhatják meg a pedagógusok.
A reziliencia-fejlesztéssel kapcsolatosan azoknak, akik továbblépnének, és még komplexebb tudást sajátítanának el, Budapesten felkínáltunk 1-1 képzést drámapedagógia és játékpedagógia fókusszal (ezek az előbb említett képzésre épülnek, azok területeit fejlesztik tovább játék és dráma szakirányban). Az első két képzés elvégzése egymástól független (a pedagógusok szabadon választhatnak, hogy csak az egyiket vagy mindkettőt elvégzik-e). A két, játék-, illetve drámapedagógiai elemeket elmélyítő képzés ugyanakkor a másodikként említett „A korai iskolaelhagyás megelőzése, a megbirkózás képességének fejlesztése – reziliencia-fejlesztés alapozó képzés -, drámával és játékkal általános és középiskolában” elvégzéséhez kötött.
A projekt fő tevékenységei mellé a következő, kiegészítő tevékenységeket tervezzük:
- A képzések kiegészítéseként az érzelmi intelligencia témakörben hozzáférhető ‘Eumoschool’ online tananyagunk (http://eumoschool.eu/oer/) magyarul, amely ugyan nem akkreditált, de a fenti képzés főbb elméleti anyagát tartalmazza interaktív kézikönyvvel és videókkal (amelyet az Európai Unió segítségével Erasmus+ nemzetközi partnerségben dolgoztunk ki). Emellett addigra az ARTPAD módszertanhoz kapcsolódóan is további segédanyagok lesznek utolérhetőek.
- A képzésekhez kapcsolódóan „online helpdesket” tartunk fenn a projekt ideje alatt, amit a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány és a Rogers Alapítvány együttesen biztosít. Itt szakképzett, a témában specializált és iskolai közegben is otthonosan mozgó pszichológusok segítségét kérhetik a pedagógusok a képzések anyagával kapcsolatosan felmerült bármely módszertani vagy egyéb elakadásaik megoldásához.
- A képzéseken részt vevő pedagógusoknak a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány szervezésében megkínálunk egy nyolc alkalmas esetmegbeszélő csoportot Budapesten, amely egyéb, a képzésen részt nem vett, de érdeklődő pedagógusok számára is nyitott lesz. Emellett a résztvevő pedagógusok a 116-000 telefonszámon segítséget kaphatnak olyan kérdésekben, amelyek esetén jelzési kötelezettség vet fel dilemmákat, vagy akik egy-egy komplex eset kapcsán keresnek egy konzultációs lehetőséget.
Pályázati azonosító: BM-18-0021
A projekt futamideje: 10 hónap
A támogatás összege: 11 649 100 Ft
Tevékenységek
Az érzelmi intelligencia fejlesztése élményközpontú pedagógiai módszerekkel – pedagógusképzés Budapesten
2018. december 7-9. között akkreditált pedagógus továbbképzést szerveztünk az érzelmi intelligencia és a reziliencia témájában Budapesten.
Az érzelmi intelligencia fejlesztése élményközpontú pedagógiai módszerekkel – pedagógusképzés Budapesten
2019. január 11-13. között akkreditált pedagógus továbbképzést szerveztünk az érzelmi intelligencia és a reziliencia témájában Budapesten.
Az érzelmi intelligencia fejlesztése élményközpontú pedagógiai módszerekkel – pedagógusképzés Szegeden
2019. február 1-3. között akkreditált pedagógus továbbképzést szerveztünk az érzelmi intelligencia és a reziliencia témájában Szegeden.
Az érzelmi intelligencia fejlesztése élményközpontú pedagógiai módszerekkel – pedagógusképzés Veszprémben
2019. február 22-24. között akkreditált pedagógus továbbképzést szerveztünk az érzelmi intelligencia és a reziliencia témájában Veszprémben.
A korai iskolaelhagyás megelőzése, reziliencia-fejlesztés drámával és játékkal – pedagógusképzés Budapesten
2019. március 15-17. között akkreditált pedagógus továbbképzést szerveztünk a reziliencia és a dráma-játék témájában Budapesten.
A korai iskolaelhagyás megelőzése, reziliencia-fejlesztés drámával és játékkal – pedagógusképzés Veszprémben
2019. április 12-14. között akkreditált pedagógus továbbképzést szerveztünk a reziliencia és a dráma-játék témájában Veszprémben.
A korai iskolaelhagyás megelőzése, reziliencia-fejlesztés drámával és játékkal – pedagógusképzés Budapesten
2019. április 18-20. között akkreditált pedagógus továbbképzést szerveztünk a reziliencia és a dráma-játék témájában Budapesten.
Játékpedagógiai gyakorlat elmélyítése – pedagógusképzés Budapesten
2019. május 10-12. között akkreditált pedagógus továbbképzést szerveztünk a játékpedagógiai módszerek elmélyítése témájában Budapesten.
Drámapedagógiai gyakorlat elmélyítése – pedagógusképzés Budapesten
2019. június 18-20. között akkreditált pedagógus továbbképzést szerveztünk a drámapedagógiai módszerek elmélyítése témájában Budapesten.
Az érzelmi intelligencia fejlesztése élményközpontú pedagógiai módszerekkel – pedagógusképzés Veszprémben
2019. június 28-30. között akkreditált pedagógus továbbképzést szerveztünk az érzelmi intelligencia és reziliencia témájában Budapesten.
Az érzelmi intelligencia fejlesztése élményközpontú pedagógiai módszerekkel – pedagógusképzés Szegeden
2019. június 28-30. között akkreditált pedagógus továbbképzést szerveztünk az érzelmi intelligencia és reziliencia témájában Szegeden.
Beszámolók (dolgozatok)
Mind a tíz képzés esetében a képzéseken résztvevő pedagógusoktól rövid (körülbelül 6000 karakter hosszúságú), lehetőség szerint fényképekkel dokumentált beszámolót kértünk a képzéseken elsajátított, saját tanulócsoport igényeihez igazítottan kipróbált gyakorlatokról és azok eredményeiről. A legjobban sikerült dolgozatokat a szerzők engedélyével közzétesszük:
Albert Judit: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Bakonyi Borbála: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Berecz Kata: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Bombolya Mónika: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Bukovinszkiné Apáti-Nagy Éva: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Cseh Judit: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Gavalovics Erika: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Hajdú Zoltánné: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Kemény Éva: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Klauszer Anita: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Kray Zsuzsanna: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Megyeriné Tátraházi Petra: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Répásiné Hajnal Csilla: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Romváryné Horváth Gyöngyi: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Szabó Márta: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Szentgyörgyi Orsolya: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Tóth Lászlóné: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Zakar Andrea: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Vörös Orsolya: Érzelmi intelligencia fejlesztés terv
Berecz Kata: Reziliencia fejlesztés terv
Bombolya Mónika: Reziliencia fejlesztés terv
Hajdú Zoltánné: Reziliencia fejlesztés terv
Szebegyinszki Kinga: Reziliencia fejlesztés terv