Projektek

Bántalmazásmentes övezet

add class h_bar orange

Hozzászoktunk, hogy a pedagógus a tudás birtokosa, akinek az a dolga, hogy ezt a tudást átadja. Erre készíti fel a leendő pedagógusokat az egyetem is: a frontális tudásátadásra. Ahhoz már kevésbé kapnak hatékony eszközöket, hogyan bánjanak az osztállyal, mint közösséggel. Ami a felnőtteknek a munkahely, az a gyerekeknek az iskola: reggel elmennek oda és a legtöbb esetben csak délután jönnek haza. Vagyis az aktív napi idejüknek – az alvást leszámítva – csaknem kétharmadát az iskolában töltik. Ezért a szociális interakcióik legnagyobb részét az iskolában élik át. Teljesen természetes, hogy ezek között megjelennek a konfliktusok is. Nem az a kérdés, hogy a gyerekek és fiatalok kortárs csoportjaiban bántják-e egymást, hanem hogy mi felnőttek hogyan reagálunk minderre, illetve miként dolgozzuk fel a történteket. Képesek vagyunk-e a gyerekekben megoldási rutinokat kialakítani az ilyen helyzetekre. Amennyiben a felnőttek – pedagógusok és szülők – nem megfelelően viszonyulnak ezekhez a konfrontációkhoz, elmérgesedhetnek és bántalmazássá is fajulhatnak.

Az iskolai zaklatás számtalan gyerek és fiatal életének megkeserítője. Egy-egy bántalmazás napvilágra kerülésénél a hibáztatás, a büntetés fegyverével élünk, mivel úgy érezzük, ezen kívül nincsenek eszközeink. Holott szükség lenne eszközökre a pedagógusok, a szülők és a gyerekek számára egyaránt. Ezt a hiányt kívánjuk betölteni a Bántalmazásmentes övezet projekt megvalósításával, az INTERREG támogatásával, amelyben rajtunk kívül két szlovákiai szervezet vesz részt. A partnerintézmények közötti együttműködés az egyes intézmények tudásának megosztását és bővítését teszi lehetővé.

A projektnek három fontos sajátossága van:

  • Egyrészt, hogy a tíz partneriskola fele Magyarország határ menti régióiban, másik fele Szlovákiában található. A projektindító kutatással feltérképezzük a területi sajátosságokat, és annak figyelembevételével, de közös munkarend mentén dolgozunk majd.
  • Másrészt a mentorált iskolák felső tagozatában az összes fontos szereplőt megszólítjuk, ezáltal a teljes iskola felé fordulunk. Támogatást és konkrét eszközöket adunk a pedagógusoknak, támogatást és ötleteket a szülőknek, valamint az együtt gondolkodás és a megoldás lehetőségét a gyerekeknek.
  • A projekt harmadik fő sajátossága a munkánk fő eszköze. Ebben a programban főként a drámapedagógia segíti a bullying elleni harcot. A dráma modellezésre alkalmas eszköz, így a pedagógusoknak szóló tréningeken és a szülői workshopokon is alkalmazzuk. A gyerekekkel való találkozáskor fontos, hogy a témáról főként a drámajátékbeli szerep védelmében essen szó. A „mintha”-környezetben az elképzelt szereplők elképzelt módon reagálnak, így a tét kisebb, mint a való életben. A valódi problémákra modellhelyzetekben próbálhatnak ki igazi megoldásokat.

A projekt módszereiről és eredményeiről szakmai anyagok készülnek: tanári és szülői kézikönyv, valamint jó gyakorlatok gyűjteménye, melyeket közzéteszünk a honlapunkon.

A Program az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program keretén belül valósul meg. 

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap  (European Regional Development Fund –  ERDF) társfinanszírozásával valósul meg.  

A projekt kódja: SKHU/1902/4. 1/105

A projekt kezdete: 2020. október 1.
A projekt vége: 2022. január 31.
A projekt futamideje: 16 hónap

Partnerek:
Inštitút pre inováciu vzdelávania n.o. (Szlovákia, koordinátor)
TANDEM n.o. (Szlovákia)
Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány (Magyarország)

ERDF támogatás összege:
Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány: 54 306,50 EUR
Inštitút pre inováciu vzdelávania n.o.: 56 992,50 EUR
TANDEM n.o.: 55 326,50 EUR

European Regional Development Fund
www.skhu.eu

Európai Regionális Fejlesztési Alap
www.skhu.eu

add class h_bar orange

Beszámolók

Bántalmazásmentes övezet – beszerzések

A projekthez kapcsolódó ajánlatkérések.

Elolvasom