IMG 20180720 165950 Medium

2017 és 2018 folyamán két alkalommal volt lehetőségem részt venni egy-egy kétnapos Commedia dell’Arte workshopon Budapesten a Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány munkatársaként. Ez a műfaj a fél arcot fedő maszkokkal dolgozik, a reneszánsz Olaszországban alakult ki. Mindkét alkalom – de különösen az első – kifejezetten mély hatást gyakorolt rám, mivel nem pusztán színész-technikai képzésről volt szó, hanem komoly hangsúlyt fektettünk a saját testünkkel való kapcsolatunkra, illetve a saját érzelmeink kifejezésére. Ez az összesen négy nap felnyitotta a szemem arra a rengeteg potenciálra, ami ebben a műfajban, illetve tágabb értelemben a testtudati és a színészi munkában rejlik. Ezzel egy időben a szervezeten belül is egyre nagyobb hangsúlyt fektettünk tréningjeink során a testmunkára, a drámázásra, a komolyabb elmélyülést igénylő és ezáltal a résztvevőknek feltöltődést hozó tréningekre. Éppen ezért rendkívül fellelkesített, amikor kollégáimmal rátaláltunk egy kéthetes olaszországi Commedia dell’Arte képzésre, amelyre támogatást nyertünk az Európai Unió Erasmus+ programjától A lélek és test fúziója című (2018-1-HU01-KA104-047019) mobilitási projekt keretében.

A képzés teljes mértékben betöltötte a hozzá fűzött reményeimet, mivel egy biztonságos csoportlégkörben volt lehetőségünk kapcsolatba kerülni a saját testünkkel, saját mozgásunkkal, és ezen keresztül felfedezni azt, hogy az egyes mozgásminták és testtartások milyen módon befolyásolják az érzelmi világunkat, a mentális állapotunkat. Nagyon tanulságos volt megtapasztalni például, hogy egy minimális mértékben előrenyújtott nyak milyen egyértelműen a szorongás érzését hozza magával. Ugyanígy gyakoroltuk a Commedia dell’Arte fix karaktereinek mozgását, például a csoszogó öregember, a büszke kapitány, az örökké éhes, mindenre kész ifjú szolga, vagy épp a mindig ügyeskedő, dinamikus szolga tipikus mozdulatait – és ezeken keresztül felfedeztük mindegyik karaktert saját magunkban is. Felfedeztük, hogyan vagyunk mi magunk – és az általunk játszott aktuális karakter – dühösek, boldogok, vagy hogyan vágyakozunk, hogyan félünk. Így erőteljesen összekapcsolódott a testünk és az érzelmeink világa, és egyszer-egyszer sikerült is rátalálnom egy igazán harmonikus pillanatra, amikor egységben éreztem a testemet, a motivációimat, az energiáimat.

Mivel a Commedia dell’Arte nagyrészt improvizációs műfaj, így az improvizációra is nagy hangsúlyt fektettünk. Sokat gyakoroltuk, hogyan engedjük el a tudatos gondolatainkat, és hagyatkozzunk az intuíciónkra, pusztán arra figyelve és reagálva, milyen érzéseket keltenek bennünk az egyes testtartások, hangok, a színésztársunk energiái. Ehhez szükség volt a másikra irányuló figyelmünk elmélyülésére, arra, hogy tudatos gondolkozás nélkül érezzük egymást. Tehát egyszerre tapasztaltuk meg a saját magunkra, és a másik személyre való mély odafigyelést.

Rendkívül sokat adott számomra ez a két hét, mind személyesen, mind szakmailag. Úgy érzem, sokkal közelebb kerültem saját magamhoz, ismerősebbnek érzem a testemet, jobban tudom, hogyan reagál egyes külső hatásokra, és hogyan tudom megengedni neki azt a mozgást, amire épp szüksége van. Ezzel párhuzamosan jobban tudok az intuíciómra is hagyatkozni, hagyni, hogy magától egységbe kerüljön a testem és az elmém. Szeretném ezt a szemléletet minél elérhetőbbé tenni mások számára is – ha nem is váltam ugyan Commedia dell’Arte mesterré két hét alatt, azt hiszem, egyrészt az attitűdöt, másrészt egy-egy konkrét technikát rendkívül jól fel tudok majd használni a jövőbeli tréningjeim során. Mivel a Rogers Alapítvánnyal több dráma-, illetve testtudati fókuszú tréninget tartottunk az elmúlt időkben, illetve tervezünk tartani a jövőben, úgy érzem, az általam tanultak kifejezetten jól illeszkednek a szerveztünk profiljába és könnyen be tudunk építeni egyes elemeket a jövőbeni munkánkba.

Erasmus plus logo"Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez.Ez a weboldal és a rajta található anyagok a szerző nézeteit tükrözik, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásért."

 

 

 

A lélek és test fúziója

  • Commedia dell’Arte

    Időpont: 2018. július 16-27.Helyszín: Firenze, OlaszországRésztvevők: Szekeres Eszter és Vastag Zsuzsa, Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány 2018 júliusában két csodálatos hetet

    Read More
  • Szekeres Eszter - élménybeszámoló

    A Commedia dell’ Arte képzésre szakmai fejlődésem miatt jelentkeztem, egyszerre közvetlen és közvetett módon is. Kilenc éve foglalkozom gyermekekkel, három

    Read More
  • Vastag Zsuzsa - élménybeszámoló

    2017 és 2018 folyamán két alkalommal volt lehetőségem részt venni egy-egy kétnapos Commedia dell’Arte workshopon Budapesten a Rogers Személyközpontú Oktatásért

    Read More
  • 1